woensdag 25 september 2024

notities Verkeer

Nationale strafregeldag: 1000 x: Ik moet niet steeds een grotere, duurdere, zwaardere, meer vervuilende auto willen maar meer betalen voor melk, zodat het kalf bij moeder koe kan blijven.

Over de weg vervoerd kost transport per auto van 100 kilo een kilometer ver ongeveer twee cent aan brandstof; gerekend bij verbruik van een liter benzine à twee euro over een afstand van tien kilometer van een duizend kilo wegende auto. Dat is buitengewoon goedkoop. Veel auto's worden niet strikt noodzakelijk alsmaar zwaarder. En meer dan evenredig duurder omdat men luxe wil. Dat met de auto want meer luxe van huisvesting is moeilijk te realiseren. Des te lastiger als er een miljoen huizen bijgebouwd worden, waarvan slechts een klein aantal vrijstaand zal worden en de meeste mensen aangewezen zullen zijn op een flat. Vrijwillig afzien van "meer auto" valt daarom niet in de smaak. 
Maatschappelijk is het evenwel gewenst om het gebruik van auto's te verminderen en dat kan al door de rijkostenvergoeding bij het woon-werkverkeer af te schaffen. Voor sommigen is dit nota bene een verdien mogelijkheid. Idem de belasting op verhuizen. Volop zoden aan de dijk zet echter verhoging van de brandstofprijs middels meer accijns. Twee keer duurdere benzine valt in het huishoudboekje weg tegen een kleinere auto dan de bakbeesten met een mensje erin. Vraag is hoe dan aan de grens te regelen want Duitsland zal er nog niet rijp voor zijn. Dit lijkt een technisch probleem waarvoor de vele deskundigen in den lande een oplossing kunnen aandragen, over te nemen door de regering. Bijvoorbeeld loont het om bij de grensposten nu werkloze mensen met een peilstok in te schakelen en verschuldigde extra accijns te laten pinnen. Bij het eerste Nederlandse tankstation volgooien als er aan de grens geflitst wordt lijkt ook haalbaar. 
Op het spoor wordt het dan drukker, tenzij de overheid meer aan spreiding doet. Stoptreinen hoeven niet stipt om het halve uur te rijden doch kunnen gebundeld worden. Zo ontstaat er ruimte voor Amsterdam-Parijs via Den Haag. Jammer toch dat te Rotterdam Europa's belangrijkste rivier voor de treinpassagier aan het zicht onttrokken is. Zo eveneens het vliegveldlandschap Schiphol, terwijl de autotunnel maar een paar honderd meter lang is. De betonbaronnen willen gaarne veel spekkende omzet. De Europese Unie heeft als wet dat ieder op de open eerlijke markt goederen en diensten kan verwerven voor dezelfde lage prijs als waarop die anderen aangeboden worden en dit zonder beperkende voorwaarden. Zoals een bonuskaart die buitenlanders niet hebben en buiten de winkel gekomen op de kassabon kijkend uitroepen: Albert Zwijn! Met stellen laten reizen voor half geld overtreden NS en KLM soms de goede Europese regelgeving terwijl de rechter de andere kant opkijkt. Idem met acties zoals bij de Hema door alleen daar en niet aan het loket goedkope kaartjes aan te bieden. Er ware gewoon een derdeklas tarief in de daluren te hanteren. Dat daltarief genoemd mag worden. 
Als de bus niet rijdt is een taxi nemen duur, want minstens een Mercedes; te duur voor velen, net als de koffie op de stations. In Limburg staat een autofabriek leeg en hier kunnen vergrote elektrische Dafjes gemaakt worden voor waar de bus niet loont of anders aanvullend. Da's niet interessant voor bestaande fabrieken omdat op goedkope spullen minder winst te behalen valt. Daar kunnen ook voor de politie, voor de overheid dienstwagens geproduceerd worden. Is netto goedkoper omdat dan geen loonbelasting en sociale premies in vreemde schatkisten verdwijnen. De Gouden Koets is er voor onze prinsjes en prinsesjes te Scheemda, in de Achterhoek, in Terneuzen om in rond te rijden. 
En waar blijft de spoorlijn Stavoren-Enkhuizen over een ringwal in het voor vogels en vissen overmatig grote IJsselmeer rond een droog wildpark? Waarom gaat de gemeente Amsterdam 3 miljard verspillen aan een kilometers lange angstige autotunnel onder de Zuid-As (die zal krimpen als de fiscus beter oplet) terwijl met lagere snelheid van 70 km/uur een wegvak optimale capaciteit heeft?
 
                                        Op de weg gelden regels over voorrang en maximale snelheden, maar niet aangaande noodzaak om de openbare routes te gebruiken. Ter zake van voorrang is er een nieuwtje, in Friesland gezien op weg naar Schiermonnikoog: Men heeft een rotonde verhoogd aangelegd, zodat de snelheden van aanrijdende auto's welhaast automatisch verminderen. Bij drukte valt op een rotonde voorrang te regelen met een verkeerstetraëder, een levensgroot viervlak met twee oranje en twee groene driehoeken, waarvan de punten resp. naar beneden en naar boven wijzen.
Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken terwijl meters en seconden beter passen bij remweg en reactietijd. Met romeinse cijfers kan verantwoorde snelheid aangegeven worden op de middenstreep. Zo XXX op de autoweg, in gevaarlijke bochten Xx en bij gemengd verkeer in de bebouwde kom X. Op het fietspad V, 5 m/sec plus forse motorrijwielenbelasting -heel gezond ook- behalve voor een afneembaar elektrisch Solexmotortje op de voorband. Asfalt is geschikt om doorgaande routes te verduidelijken. Bij afslagen, uit- en inritten is ander materiaal wenselijk.
Het Nederlandse volk heeft geen prettig karakter gelet op de bio-industrie, het leven der kippen en varkens. Dat komt soms tevens tot uiting in het verkeer. Die grotere, duurdere, zwaardere auto hoort eigenlijk op racecircuits, misschien als te huren bolide. De automobielfabrikanten gelieven op het dashboard de snelheid in meters per seconde te registreren. Dat mag Den Haag hen wel vertellen, want het vergroot de veiligheid als je hoofd niet bezig is om kilometertjes te verslinden. Van vorige ministers ging weinig vernieuwends uit en daarom ligt er eigenlijk een taak voor autobladen, die hun lezers geen files gunnen doch prettig rijden op niet te drukke wegen. Die ook nog eens mooie omgeving hebben en waar lelijke viaducten en bruggen rap onder handen genomen worden. Verruim bovendien het rouleren van banen zodat door ruil je dichter bij je werk komt en kunt gaan ..... fietsen. 




Geen opmerkingen: