Op de weg gelden regels over voorrang en maximale snelheden, maar niet aangaande noodzaak om de openbare routes te gebruiken. Ter zake van voorrang is er een nieuwtje, in Friesland gezien op weg naar Schiermonnikoog: Men heeft een rotonde verhoogd aangelegd, zodat de snelheden van aanrijdende auto's welhaast automatisch verminderen. Bij drukte valt op een rotonde voorrang te regelen met een verkeerstetraëder, een levensgroot viervlak met twee oranje en twee groene driehoeken, waarvan de punten resp. naar beneden en naar boven wijzen.
Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken terwijl meters en seconden beter passen bij remweg en reactietijd. Met romeinse cijfers kan verantwoorde snelheid aangegeven worden op de middenstreep. Zo XXX op de autoweg, in gevaarlijke bochten Xx en bij gemengd verkeer in de bebouwde kom X. Op het fietspad V, 5 m/sec plus forse motorrijwielenbelasting -heel gezond ook- behalve voor een afneembaar elektrisch Solexmotortje op de voorband. Asfalt is geschikt om doorgaande routes te verduidelijken. Bij afslagen, uit- en inritten is ander materiaal wenselijk.
Maar hoe kom je van de files af? Het Nederlandse volk heeft geen prettig karakter gelet op de bio-industrie, het afpakken van het kalf aan moeder koe en het leven der kippen. Dat doet men om in een grotere, duurdere, zwaardere, meer vervuilende auto te rijden die straks toch niet harder mag dan 108 km/uur. De automobielfabrikanten gelieven op het dashboard de snelheid in meters per seconde te registreren. Dat mag Autovisie hen wel vertellen, want het helpt de veiligheid als je hoofd niet bezig is om kilometertjes te verslinden. Racecircuits met huurbolides zijn overigens welkom. Dat haalt wat van de weg maar meer resultaat krijg je door het verdienmodel van rijkostenvergoeding af te schaffen en nog meer door de brandstofprijs te verdubbelen. Dit kost je niets als je een auto neemt met slechts de helft aan gewicht. Het scheelt ook transport van water in allerlei blikjes en flessen met een beetje toevoeging.
Van vorige ministers ging weinig vernieuwends uit en daarom ligt er eigenlijk een taak voor autobladen, die hun lezers geen files gunnen doch prettig rijden op niet te drukke wegen. Die ook nog eens mooie omgeving hebben en waar lelijke viaducten en bruggen rap onder handen genomen worden. Laat ook de belastingen op verhuizen achterwege, zodat door ruil je dichter bij je werk komt en kunt gaan ..... fietsen.
Er doet zich goede gelegenheid voor om de autofabriek in Limburg door de staat te laten overnemen en er auto's voor de overheid te maken. Dat scheelt betalen van sociale lasten en loonbelasting voor werknemers in het buitenland. Het geeft ook kansen voor technici om zich te ontplooien. Dat kan tevens op het gebied van treinen en vliegtuigen, ofschoon het voor de betalingsbalans niet nodig is. Maar die moet af van inkomsten uit de bio-industrie! Onder meer ware een elektrisch vergroot Dafje te bouwen als goedkope taxi. (Daar zien particuliere fabrikanten geen brood in omdat er weinig aan te verdienen valt, maar de overheid behoort op te komen voor mensen die nu geen dure Mercedes taxi kunnen betalen). Of provincies een rol kunnen spelen in organisatie en financiering valt nader te onderzoeken; vooral indien er een overschot op hun begroting mocht bestaan. Van hetzelfde aangaande de pensioenfondsen bij het zoeken naar mogelijkheden tot investeren en beleggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten