woensdag 8 oktober 2014

domoren

en dwazen
                                                             De laatste uitgave van het Nederlands Bijbelgenootschap mag niet vertaling heten, want in het origineel worden veel meer dan 4000 woorden gebruikt en daarvoor bestaan ook nederlandse termen. Jongens op de ambachtschool zijn nog niet volwassen en leren nog veel woorden bij. Hoe dom dan om bijleren van nederlandse woorden op religieus gebied niet nodig te achten. Dat geldt ook voor studenten op de universiteit en als de bestuurders van de Vrije Universiteit het volgend jaar engels als standaardtaal willen invoeren is zulks behoorlijk dwaas. Amsterdam is culturele hoofdstad van het nederlandse taalgebied, maar een engelstalige universiteit doet daar zwaar afbreuk aan. Rotte vis ook op de Universiteit van Amsterdam waar je als afgestudeerde en in het bezit van een bibliotheekabonnement voorheen op de computers gewoon toegang had tot het Internet, doch thans niet eens meer mag googelen en zodoende belemmerd wordt in onderzoek. Wie hebben er de hand in dat de grondwettelijke vrijheid van onderwijs en onderzoek in de met belastinggeld betaalde wetenschappelijke bibliotheken belemmerd wordt? Niet stante pede want dat is latijn maar op staande voet zulke gemene lieden eruit schoppen, geheel overeenkomstig de Grondwet en art 1 der Verklaring van de rechten van de mens, toch?
In Zuidafrika mochten de Boeren van hun geloof niet racistisch zijn. Zij hadden een hoog percentage slow twitch spiervezel net als de marathonlopers van Oostafrika terwijl de zwarten evenals de leeuw die sprint en dan lekker in de zon gaat liggen veel van het fast twitch type hebben. Je wilt niet delen met lieden die lui lijken en toen verzonnen de Boeren dat die anderen buitenlanders waren. Zelf pikten ze grootste en beste stukken land in, heel menselijk. Beide Boeren en zwarten hadden een consensussamenleving met voor iedereen ongeveer gelijke rechten. Maar nu is er onder het huidige regime een zes! sterren hotel in Kaapstad en het laag betaalde personeel van de winkelketens of in de mijnen ziet nagenoeg nooit de eigenaars/miljonairs. Er is grote scheiding ontstaan en dat wordt bevorderd door gebruik van het engels, afkomstig uit Engeland en Amerika met klasseverschil naar afkomst en geld.
Geknoei van het NBG in het eerste hoofdstuk van het evangelie van Johannes. Waarom toch Rome volgen die de oude geloofsbelijdenis God is Eén verving door een splitsing. Met kennelijk ook enig rangverschil en zo past de paus er weer net onder.
In psalm 1 is sprake van goddelozen, niet van slechte mensen want dezen hebben juist de Bijbel nodig.
Te Babylon werd er door de Israelieten flink geklaagd. Omreden dat nazibeulen niet hun gang mogen gaan en hun kinderen beter tegen de muren te verpletteren zijn als zij in hun vaders voetsporen willen treden.
En het Gouden Kalf? Men was toen heus niet zo dom om een beeld te aanbidden. Onderzoek bracht aan het licht dat de godheid een stierkalf als voetbank kreeg gelijk een koning voorzien wordt van een kroon. Maar God plek toewijzen en voor je karretje spannen werd niet gedoogd.
Indertijd was het gebruikelijk dat hetgeen aan de godheid toebehoorde in het vuur geworpen, geofferd werd. Abraham/Ibrahim moest erkennen dat niet hij baas was over zijn zoon. Evenmin zijn dat politieke of religieuze leiders. Die mogen dus nimmer jeugd op zelfmoordmissies sturen. Het liep allemaal goed af, ofwel werd de individuele vrijheid door "Boven" gesanctionneerd.
De geit die Abraham vervolgens offerde zal niet verstrikt geraakt zijn op het vlakke gedeelte van wat later de Tempelberg heette doch veeleer in de bush op de steile helling waar nu de Klaagmuur is. Wat is dan de heiligere plek: waar God de geit gaf of waar Ibraham antwoordde met dat offer en nu de moskee met de gouden koepel staat?
Het evangelie van Johannes begint met het verhaal van Genesis 1 dat een machtig vorst een woordje sprak en de dingen gebeurden dienovereenkomstig duizend kilometer verderop.  Dat is technisch een prima beschrijving als er geen mensenogen aanwezig waren. In het Nieuwe Testament wordt de status der mensen verhoogd van knechten -die loon willen- tot kinderen -zitten aan tafel bij pa en hebben enige toegang tot diens portefeuille, maar moeten opgevoed worden. Kennelijk is voor dit laatste het doormaken van lief en leed noodzakelijk om geen automaten of zombies te worden. Tussen haakjes zal daarom hoogstwaarschijnlijk van "Boven" nog volop van een en ander uitgestrooid worden. Johannes beschrijft in dichterlijke woorden dat nieuwe initiatief en vervolgt met mee te delen dat de brenger van dit nieuws, de Middelaar, als enige reeds vanaf geboorte de nieuwe status kreeg. De laatste Bijbelvertaling is ketters waar "in de boezem des Vaders" vervangen werd door "die God is". De recente bijbelvertaling in gewone taal met slechts 4000 verschillende woorden mag niet vertaling heten, omdat het origineel veel meer soorten woorden bevat en waarvoor het nederlands ook goede woorden heeft. Derhalve dient de hele oplage vernietigd te worden indien het zowel ketters is als misleidend.
Een en ander werd al aangekaart bij de Letterenfaculteit van de UvA, maar daar zit men te dutten in plaats van te zorgen voor goede vertaling. Vervanging van dit personeel is geboden, want.......
religie heeft te maken met de staat. Immers hebben de Verdragen der Europese Unie art 1 der universele Verklaring van de rechten van de mens als grondslag. Dit art valt te beschouwen als een verzwakte versie van het bijbelse Tweede Grote Gebod, ook geldig voor moslims en niet minder voor moderne heidenen. Den Haag saboteert art 1 volop, want natuurlijk impliceert het dat iedere burger deel mag nemen aan beraad en besluit, bijv. via referenda. Het art omvat ook materiële aspecten zoals het recht op een minimale plek om te wonen of te verblijven zonder dat anderen tegen je wil daar munt uit slaan. Idem recht op deelname in het produktieproces met bijbehorende beloning. Hetgeen herverdeling van het werk noodzakelijk maakt totdat de werkloosheid nul wordt. Vandaar ook maximaal acht jaar uit de Schatkist betaald krijgen; daarna de beurt aan een ander! Art 1 houdt vanzelf allerlei vrijheden in en die hoeven niet apart vermeld te worden. Laat ieder  voor een overheidsfunktie zweren of beloven dat hij of zij art 1 volledig zal respecteren en bestrijden wie het saboteren, doch hierbij nooit een oog uitstekend voor een uitgeslagen tand. De staatsinrichting moet gebaseerd zijn op dat art 1 en het is nuttig om na te gaan waar het vandaan komt en wat er nog meer te halen is uit dergelijke bron. Die van de ambachtsschool zijn heus niet zo dom dat ze uiteindelijk maar over 4000 woorden beschikken en niet in staat zullen zijn om deel te nemen aan beraad en besluit.
          

Geen opmerkingen: