woensdag 14 december 2022

Wat willen wij aan goed vervoer?

                                               Sommige bussen en trams in het Amsterdamse reden niet vanwege een tekort aan personeel. Misschien ligt het probleem aan onbekwame leiding van de vervoersbedrijven, want dikwijls rijden bussen achter elkaar naar dezelfde bestemming. Verschillende politieke partijen staan bekend om hun vriendjespolitiek en moeten doorgaans niets hebben van suggesties van buitenstaanders. Ook al komen die met betere oplossingen uit kennis van zaken, want dat zou gevestigde posities kunnen bedreigen. Waar blijft de Doorloper, een metrotrein met route Ring, lus Bijlmer, Noord-Zuid niet verlengd naar Hoofddorp. Op het stuk tussen de Isolatorweg en het Centraal Station kan desnoods een NS locomotiefje ingeschakeld worden. Deze Doorloper doorkruist de hele stad op een voor de passagiers en de wethouder van Financiën efficiënte manier. Die had moeten protesteren tegen de wantoestand dat automobilisten voor een paar kwartjes door de stad kunnen terwijl zij veel meer ruimte in beslag nemen dan de mensen die zeer duur aangewezen zijn op het openbaar vervoer. 
Het is onjuist om 30 km/uur als maximumsnelheid binnen de stad in te voeren, want dat is maar een vrij willekeurig getal en vaak zal het overschreden worden. Beter is 10 m/sec, omdat kilometers en uren prima zijn voor het aangeven van te overbruggen afstanden, maar meters en seconden passen bij remweg en reactietijd. Met teller op het dashboard. Dan op het fietspad 5 m/sec maximaal en weg met de scooter want men kan een motorrijbewijs halen. Elektrische fietsen voor jeugdigen leidt tot verdikking van het lichaam en vergt extra ruimte in het verkeer. Met de romeinse cijfers V en X zijn deze snelheden aan te geven waar nu de middenstreep ligt. Zo op de autoweg XXX of in bochten XXx, etc. Maak de rijweg overzichtelijker door slechts asfalt te gebruiken voor doorgaande rijstroken en alle op- en afritten aan te geven met verschillend materiaal. 
Lost dit de files op? Neen, dat kan alleen bij verminderde bevolking en fors duurder brandstof zonder tegemoetkomingen als reiskosten subsidie. Hoe kunnen wonen en werken dichter bij elkaar gebracht worden? Schaft men minder grote, dure, zware, veel energie verstokende automobielen aan dan blijft er genoeg geld over om drie keer meer voor melk en vlees te betalen, zodat het kalf niet aan zijn moeder ontroofd wordt en het varken kan wroeten, evt. in de Baltische staten.
Wat wil Den Haag? De ChristenUnie zorgt mede of eigenlijk vooral -de andere partijen interesseert het lot van arme mensen minder- voor voedselbanken. Die zouden niet bestaan als de niet zo christelijken het kabinet hadden laten vallen om een linksere regering te krijgen. Die niet bezig zal zijn om de niet verminderde nationale productie in het voordeel van de rijkelui te verschuiven. Zoals die van de VVD begeren en daar heel hardnekking in zijn. Met hulp van goed betaalde mediamensen, die ook niet graag inleveren. Als het aan het huidige "Den Haag" ligt komt er geen vrij, gratis vervoer in tram en bus en metro, want dat betekent een aanslag op de portemonnee van wie voornemens zijn een nog grotere, zwaardere, duurdere auto aan te schaffen. Er komen ook geen goedkope taxi's voor aanvullend vervoer zoals een vergroot elektrisch Dafje voor minder dan tien mille productiekosten. Het eigen land kan gemakkelijk concurrerende vervoermiddelen maken als in rekening gebracht wordt wat er nu verloren gaat aan vreemde schatkisten aan loonbelasting en sociale premies. Maar dat zint de handelaars in de Randstad niet zo. Zij zijn ook net als domkoppen in de stad Groningen voorstander van een supersnelle nieuwe treinlijn die het Noorden nog afhankelijker maakt van bedisselend West-Nederland. Met in het parlement slechts veelverdieners die streven naar verdere carrière in het baantjescarrousel. We hebben weer een regentenmaatschappij, terwijl het toch de bedoeling was om de Trias Politica te koesteren. Bijvoorbeeld met een gekozen president van de republiek die bekwame ministers zoekt uit heel het volk en bindende referenda houdt. Hoe fout is het om voor het parlement een kiesdrempel in te stellen, want dit is geheel tegen de taak, die gescheiden moet zijn van het kabinetten gedoe. Ook met invoering van autonome landsdelen omdat het een schande is dat de Shell met een herenakkoord op zak de verdeling der aardgasbaten zo regelt dat er voor de inwoners van Slochteren alleen rijtjeshuizen overblijven; geen Mercedessen, geen privévliegtuigen. Gesleep over de Aardbol kan best wat minder door duurdere energie en grotere lokale productie, maar in je onmiddellijke omgeving is het gaan en staan hinderen door te hoge prijzen uit den boze. 
Er valt dus genoeg te doen ter voorbereiding van goede politieke beslissingen. Met ook ontslag voor de NS-directie die het bestaat fors te discrimineren met kortingen voor stellen en te onnozel is om te beseffen dat je stoptreinen kunt bundelen om ruimte te maken voor een mooie express met ouderwetse uitsmijter in de restauratie. Van de in de Eemshaven aanmerende veerboot uit Noorwegen non stop via Stavoren en een heuvelrug rond een wildpark in het voor vogels en vissen overmatig grote IJsselmeer naar Scheveningen en Londen. Kan zelfs met moderne stoomtractie en even langzaam rijden bij een drenkplaats.


Geen opmerkingen: