Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden weer te geven. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Daarom is het niet logisch dat Amsterdam een maximumsnelheid van 30 km/uur invoert. Beter is om in stad en dorp de limiet bij gemengd verkeer te stellen op 10 m/sec. En op het fietspad 5 m/sec. Dat werd bericht aan het stadsbestuur, maar men houdt daar niet zo van ideeën van buiten. De middenstreep ware te vervangen door indicatie van de passende snelheid met romeinse cijfers. Dus X in de bebouwde kom, op buitenwegen XX en op de autoweg XXX. In gevaarlijke bochten Xx, etc. De autofabrikanten kunnen hiervoor een meter inbouwen.
Alleen doorgaande rijstroken dienen te bestaan uit asfalt. Op- af- en inritten zijn aan te geven worden met klinkers.
Een verkeerstetraëder of viervlak met twee oranjevlakken die de punt naar beneden hebben en twee groene met de punt naar boven valt toe te passen om al draaiend of gedraaid wordend rustig verkeer te regelen. Is ook mogelijk bij rotondes om die duidelijk aan te geven.
Auto's worden steeds groter, zwaarder, duurder en zo meer vervuilend (soms indirect via de elektriciteitscentrale), terwijl men volop eet van de goedkope bio-industrie. Taak van de overheid lijkt om hier tegen in te gaan. Laat bijv. een elektrische stadstaxi bouwen in de vorm van een vergroot Dafje. Een Mercedes als taxi is voor velen te duur. Tegen files is verdubbeling van de brandstofprijs uitermate geschikt. Dat hoeft de portemonnee niet extra te belasten als men een kleinere wagen neemt, die ook wel XXX tempo haalt. Men kan zelfs geld over houden om meer te betalen voor de melk en het kalf bij zijn moeder te laten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten