zaterdag 30 januari 2021

een kind kan de was doen

"Pappie, waarom mag ik niet naar school?" 
"Dat kan niet lieverd, dat heeft de grote baas verboden."
"In Frankrijk mogen de kinderen wel naar school."
"Ja, maar daar hebben ze een andere baas."
"Is die meester daar beter?"
"Och, nee; hij doet het gewoon anders."
"Pap, waarom doet onze meester alsof 1 en 1 elf is?"
"Bedoel je de regering? Leg eens uit."
"Nou, mam zegt afstand houden en mondkapje dragen; dat is twee."
"Oh, jij bedoelt: dit mag niet en dat mag niet en zo mag niet en zus mag niet en hier mag niet en daar mag niet en, en, en.
Over een dikke week mag jij weer naar school en dom blijf je dan niet maar word je heel knap."
"Mag ik ook naar de bibliotheek?"
"Nou nee, ik denk van niet. Die daar werken hebben nu vakantie en dat willen ze graag zo houden."
"Mag jij ook niet naar de bibliotheek, pap?"
"Nee natuurlijk, maar ik heb zelf genoeg boeken en geld voor de krant. Als volksvertegenwoordiger krijg je volop...eh"
"Wat is dat pap, volks-ver-te-gen-woord-ig-er?"
"Wel, dan kijk je of de grote baas het goed doet."
"Word jij ook baas, pap?"
"Ha, ha, ik kan het afgetreden kabinet wegsturen met mijn stem bij de oppositie in een motie van wantrouwen."
"Mag ik dan weer naar school, pappie? En naar de bibliotheek en ...."
"Ho, ho; eerst moet de onnodig blokkerende regering weg."
Peinzend: "Er zijn zoveel betere maatregelen, maar ja, als die niet uit de eigen koker komen......
Kind, je zet me aan het nadenken. Die bibliotheken moeten open want hebben goede boeken waarin staat je niet slaafs te gedragen .... als je dat nog niet wist."


Geen opmerkingen: