zondag 24 januari 2021

in het gericht

          wegens af- en opsluiten
                                                      De theorie luidt dat in de democratie het soevereine volk beraadt en besluit. Het vormt geen enkel probleem om dat met referenda te organiseren, waarna een ondergeschikt parlement zorgt voor uitwerking en controle. Eveneens kenmerk is het bestaan van een onafhankelijke rechterlijke macht. Dat is bij ons niet het geval en vandaar vlekken die uitgroeien tot zwarte bladzijden. De nederlandse Justitie volgt de machthebbers; die staan uiteraard goede oplossing van geschillen tussen burgers toe, maar puntje bij paaltje voegt men achter de groene tafel zich naar de politiek. Vandaar het rommelen bij de Schatkist met begunstiging van multinationals, lees aandeelhouders, en bovenmodaal. Het laatste onder meer via de aftrek pensioenpremie, dat grof nadelig uitpakt voor wie onder op de maatschappelijke ladder vertoeft. 1500 miljard in de pensioenpotten genoegt om het grote bedrijfsleven over te nemen, de arbeider loonsverhoging en winstdeling te bezorgen. Helaas blijken de vakbonden tegen. Dan blijft er nog genoeg over om de staatsschuld te delgen en de AOW met honderden eurootjes per maand te verhogen. Voor het maken van staatsschuld leen je bij rijkelui die liever minder belasting betalen dan zij kunnen en graag rente ontvangen.
Het foute van de rechters -van alle, ze komen uit een relatiekring- is bovenal het misachten van ons belangrijkste stuk wetgeving, verwoord in de preambule der Verdragen van de Europese Unie: dat aan elk individu vrijheid en gelijkwaardigheid toekomt. Al de dagen des levens tenzij Duisternis oprukt en bijstand nodig is. Dit valt alleen te verwerkelijken in een republiek met gekozen president, die vooral buiten politieke organisaties bekwame ministers zoekt. Dat lijdt bij effectuering van referenda welhaast automatisch tot een zekere nivellering. Het valt onder meer redelijk soepel te bereiken met een algemene staking. Maar ongeveer een derde van de bevolking wenst geen verandering want dat zou hun positie verlagen. In feite steunt het huidige kabinet niet op een echte meerderheid, want bij CDA en CU zijn er tal van eenvoudige lieden die alleen "christelijk" willen stemmen en niet goed beseffen dat de vooraanstaande welgestelden in hun partijen de dienst uitmaken, rechts propageren. Dat bleek begin vorig jaar weer eens toen de bobo's zich een inkomensverbetering met drie nullen toedachten hoewel ze al overhouden, terwijl de minderen genoegen moesten nemen met twee en voor de jeugd zij eentje voldoende vonden. Aan de linkerkant zijn er veel proteststemmers waarvan het ene PVV lid profiteert. Dat manschap praat over het verlaten van de EU, maar dit kan niet omdat we geen grens met de zuiderburen willen. Daar is de hoofdstad van de EU en België wil die niet kwijt. Bij de PVV wordt de vredelievende islam -waarin de Schepper het beste voor heeft met de mensheid en oproept zich beschaafd te gedragen- verwart met agressieve stromingen die met bloed hun gelijk menen te behalen.
De afgetreden regering kwam voort uit de Tweede Kamer, doch beide doen alsof er niets strafbaars gebeurd is en er dan ook geen reden is om niet vrolijk verder te gaan. Hier ligt taak voor de onafhankelijke en daarom ook zelf initiatief nemende Justitie met aanpakken van de kwaadstichters en boosdoeners, dezen te vervolgen en te veroordelen. Voorts erop toe te zien dat er meteen eerlijke bekwame andere ministers komen ter besturing. Niets van dat alles, dus weer aan de machthebbers ondergeschikte en derhalve af te zetten rechters. Nieuwe ministers zullen als zij capabel zijn onmiddellijk de onnodige en schadende belemmeringen van onze vrijheid tot handel en wandel opheffen. Want waarom moest de fietsenwinkel dicht? Waarom wordt in de bibliotheken niet met mandjes gewerkt zoals bij de Centrale OBA aangetoond zeer wel mogelijk? Kun je verbieden dat twee of meer mensen wetens elkaar besmetten met corona als zij ervoor zorgen dat anderen niets kwaads berokkend wordt? Duitsers en Fransen zijn autoritaire regimes gewend en gedwee schikken zij zich naar een avondklok, een instrument om heerszucht bot te vieren onder verwerping van zoveel voorgestelde betere maatregelen; omdat die niet van henzelf komen. Kortom is de avondklok onrechtmatig want onnodig ons grondrecht van verantwoorde vrijheid afpakkend. Burgemeesters, zich opdringend uit het Haagse carrousel gelijk baronnen in een feodale samenleving, sturen hun politieknechten. De falende onderwijzers leiden niet op tot weerbare jongeren die zelf hoofd en handen weten te gebruiken, ook met wapens gelijk vroeger de stammen voor goede orde zorgden.
Brussel was al eens eerder hoofdstad van een groot rijk; toen ging het helemaal mis in Amerika. Nu behoeft men kennelijk lange tijd om uit de vele sloppen te geraken en de ontevreden onaanraakbaren zouden succes kunnen hebben met een unie van autonome Benelux landsdelen plus Scandinavië om binnen de EU een sterk progressief blok te vormen. Dat ook de europese rechtsinstanties onder de loep neemt. Immers zwijgt men daar en wil niet constateren dat art 1 van de Verklaring van de rechten van de mens het absolute leidende principe moet zijn. Merk op dat art nr 1 overbodig is in een werkelijk beschaafde wereld waarin dan ook de rechten van dieren automatisch gerespecteerd worden. De personen zittend in de europese rechtbanken komen uit kringen waarin het gelijk der machthebbers ultimo aanvaard wordt. Zo kon Merkel een verdrag sluiten met de chinese dictator die aan de lopende band grondrechten schendt. Dergelijke bezetting van de onafhankelijke europese rechtsinstituten moeten wij niet willen. Men faalt daar om onze vrijheid te stellen boven de zucht van een minderheid naar macht over anderen. Effectief bij griep is afstand houden en het mobieltje valt te voorzien van software die gaat piepen als er ongewenste nadering, ook van een hond, plaats vindt. Niet in andermans domein treden kenmerkt goede opvoeding. De europese rechters die de regeringen terzake niet terugfluiten moeten weg, van het toneel verdwijnen, plaats maken in gericht dat beseft hoe mens en dier volgens het oogmerk der wet te beschermen.

Geen opmerkingen: