Ooit werden fietspaden aangelegd omdat het op de wegen met gemengd verkeer niet veilig genoeg was. Maar nu razen scooters, e-bikes en heel veel andere duiveltjes, die van achteren komen aanscheuren zonder dat je ze tijdig hoort, voorbij. Kinderen rijden niet hard en na de aandacht vergende school horen zij ontspannen naar huis te kunnen fietsen, ook een beetje slingerend. Dus moeten ONMIDDELIJK alle volwassenen met hoge snelheid van het fietspad af! En houdt afstand bij het passeren; gebruik ook de fietsenbel. oh pannekoek!
Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee aan te geven. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Op het fietspad daarom maximaal 5 m/sec, in de straat 10 m/sec, op de autoweg 30 m/sec en op racecircuits naar believen. Plaats richtingsborden daarheen.
Asfalt dient slechts gebruikt te worden voor doorgaande rijstroken. Afslagen, inritten zijn met stenen, keien aan te geven. De middenstreep is te vervangen door romeinse cijfers: V op het fietspad, X in de straat, XXX op de autoweg en daar valt ook te varieren met XXX XX XXXx en desnoods XXXX.
Op niet drukke kruispunten, op rotondes en bij oversteekplekken kan een verkeerstetraeder dienst doen. Zo'n viervlak heeft twee groene en twee oranje vlakken met de punten naar boven, resp. naar beneden., kan draaien via de hand, automatisch of bij de rotonde niet.
Er ligt veel overbodige verharding, vooral bij de Vrije Universiteit in Amsterdam kunnen ze er wat van; maak wet om dat op te ruimen en verplicht bij dak en erf tot aanplant van hoog opgaand geboomte ter compensatie van voor de Natuur verloren gegane vruchtbare aarde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten