over de tunnel onder de Zuid-As
Balans tussen binnen komende en uitgaande migratie, ook met terugwerkende kracht, kan allerlei moeilijkheden oplossen.
Is dat onlangs door de VU in gebruik genomen gebouw aan de Boelelaan het lelijkste van heel Buitenveldert, de Zuid-As even niet meegerekend? Vanzelfsprekend niet want op de universiteit hebben ze heel veel verstand van cultuur en esthetica. Nu atheïsten daar de zaak ontstolen hebben aan de christelijke achterban is er wellicht een nieuwe universiteit nodig, bijvoorbeeld op de hoek van wad en Eems met daarheen ook vliegveld Eelde verplaatst en een veerboot naar een vergroot ecologisch Rottum. Ideeën voor een echt nieuwe architectuurstijl daar zijn welkom. Maar het uiterlijk moet het toch afleggen tegen de geest en ginds in het nu nogal lege gebiedje moge bloeien iets beters dan het gangbare kapitalisme der spraakmakende economen; het touwtje waarmee de justitie vast zit aan de regenten valt er te ontknopen en qua godsdienst wordt het tijd voor meer accent op het Nieuwe Verbond, gebracht door de Messias, waarin onze status verhoogd wordt van knechten tot kinderen, alles poëtisch uitgedrukt en zonder noodzaak van een Drie-eenheid. Moslimmeisjes voelen zich beschut op de VU en dat wordt nog beter als het straks ook de naam van een islamitische instelling krijgt. De joodse gemeenschap heeft genoeg aan hun synagoge vlakbij; zendingsdrang is daar niet. Wie jood heet hangt af van zijn moeder. Hebben ze dat van de christenen met Maria als belangrijkste ouder misschien overgenomen? Ma is inderdaad voor het jong het belangrijkst. De vrouw gaat niet op jacht en probeert geen vijanden te verslaan of te doden maar draagt en zoogt een kind, waarop haar geest is afgestemd. Een kind afhouden van zijn moeder is volgens de wet strafbaar en vertel dat aan de ChristenUnie die meer alleenstaande jonge migranten wil in plaats van de verantwoordelijke familie en staat op te sporen.
Maar als de drukte in Amsterdam niet toeneemt bij minder migranten, zeg met balans van inkomende en uitgaande migratie, en door het verminderen van saai kantoorwerk er minder mensen heen en weer gaan. Dat hoge vlucht nam omdat geld verdienen met het aanbieden van diensten conformeert met de wens van het publiek om bediend te worden nu het huis al propvol is en het automobiel niet echt hard mag. Waarom zouden spoor en rijbaan dan nog ondergronds moeten bij de Zuid-As? Om toch uiteraard, want de betonbaron wil graag verdienen. Denk eens na over autonome landsdelen met veel spreiding en zonder tyconen. Die Zuid-As is domein van de mammon, een afgod die zich hier thuis voelt. Zal dat zo blijven? Willen we dat, forceren dat de naaste aan jouw opdrachtgevers afstaat doordat je in de business van belastingontwijking zit?
Boven het station Zuid-As kan voor weinig geld een mooie houten piramide gebouwd worden met daarin een loopbrug en allerlei culturele en sociale adressen. Als stoptreinen niet strikt om het half uur rijden maar gebundeld worden krijgt het spoor grotere capaciteit. We kunnen een semi-Doorloper metro onderzoeken op haalbaarheid: Die rijdt met. o.a. een Bijlmerlus en op het traject isolatorweg CS. Tot nog toe wordt het niet bekeken omdat het niet uit de eigen koker van de ambtenaren komt. Nog een opmerking over aanblik van gebouwen: Die horen ook met de voet zichtbaar te zijn om esthetisch goed uit de verf te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten