Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee aan te geven. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Met romeinse cijfers op de middenstreep is als maximumsnelheid op het fietspad 5 m/sec geschikt; bij gemengd verkeer op straat 10 m/sec en op de autoweg XXX. In een gevaarlijke bocht Xx. Graag alle vervoermiddelen met X snelheid van het fietspad af en daar alleen nog een afneembaar elektrisch Solex motortje op het voorwiel. De XXX wegen raken niet langer verstopt als de benzineprijs flink stijgt. Dat kun je compenseren met een minder grote, minder zware, minder dure, minder vervuilende automobiel. Een volgende generatie die ook wel eens een file wil meemaken kan dit krijgen bij grote evenementen zoals de races te Zandvoort. Parkeren kan wel op het strand, want de blauwe vlag wordt gestreken vanwege de honden daar. Aan te bevelen is een tuinversie van de heilige koe als moderne luxe serre. Status gevend, zodat op de weg volstaan kan worden met een eenvoudig autootje, die weinig benzine nodig heeft en er meer voor de melk overblijft ter wille van de echte koe en haar kalf.
Xx aanhouden op het zuidelijke deel van de Ringweg scheelt een 3 minuten langer onderweg zijn en tot een eurootje besparing op benzine. Een wegvak heeft bij vijftig, zestig kilometer per uur bijna dubbel zoveel capaciteit dan waarmee er nu gereden wordt te A'dam-Zuid. Het baantjescarrousel te Den Haag en ook alhier levert vaak onbekwame bestuurders op, die zelf niet kunnen afwegen. De aantrekkelijke het verkeer stimulerende reiskostenvergoedingen zouden weggestreept kunnen worden tegen minder belasting bij verhuizing. En wellicht zal men inzien dat er voor hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost drie prachtige metropolen gecreëerd kunnen worden in de lege kale woestijn tegenover de Canarische Eilanden, waarvan de tweede weg te geven is aan Marokko en de derde aan de West-Saharanen. Minder drukte, minder herrie en het op je gemak aanschouwen van de omgeving, wie verlangt daar niet naar. Dat stuk Ringweg ware uit te bouwen tot een hyper boulevard; zoiets heeft de grote stad Amsterdam nog niet. De Zuid-As leeft van belastingontduiking met veel hebzuchtige advocaten, waar de Deken van de Orde van Advocaten vrede mee heeft. Het is gunstig als alle drie schrompelen. Er zijn ook eerlijke advocaten die de bedoeling van de wet willen begrijpen. Waarom zetten zij zo'n Deken niet af?
Een kilometerslange tunnel van drie miljard die de betonbaronnen spekt is niet nodig en gevaarlijk. Eén persoon kan daarin gigantische opstoppingen en ellende veroorzaken. Hoe jammer dat te Rotterdam Europa's belangrijkste rivier niet meer uit de trein zichtbaar is, dat je idem niets van het unieke Schiphol vliegveldlandschap ziet. Dat ze bij de NS niet knap genoeg zijn om stoptreinen te bundelen zodat de hogesnelheidstrein via Den Haag vermag te rijden. Drie miljard euro valt beter te besteden om Amsterdam op de internationale kaart te zetten met een grote ARK op het water tussen CS en Scheepvaarthuis, waarin wetenschappers met steun van het publiek trachten oplossingen aan te dragen voor internationale problemen. Of om het paleis op de Dam, dat de republiek niet nodig heeft, af te breken voor de bouw van een super Voedselbank. Waar de lijsttrekker van de PvdA zijn enorm overschot kwijt kan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten