donderdag 21 maart 2024

metro

                                        Als de stoptreinen enigszins gebundeld waren in plaats van stipt om het kwartier te rijden was er geen tunnel onder de koeien in het Groene Hart nodig geweest en had Den Haag een betere verbinding met Brussel en Parijs gekregen. Waarom eigenlijk moet je snel door een lelijke tunnel naar een vreemde hoofdstad en mist dan het (overigens vaak verwaarloosde) hollandse landschap? Ook de metro in Amsterdam kan beter rijden met een dienstregeling van iets variabele tijden. En zo is een metrotrein mogelijk vanaf de Isolatorweg via het Centraal Station en Muiderpoort naar het Amstelstation over aangepast NS-spoor. Jammer genoeg zijn de wethouder en de chef van de GVB onvoldoende deskundig, vooral vriendjes in het politieke circuit, en is er nog steeds geen onderzoek naar een Doorloper: een metro met route Ring, lus Bijlmer, enz., die zeer efficiënt kan rijden en idem goed vervoer biedt. Evenzo blijft men in gebreke om goedkope taxi's aan te bieden, zoals een vergroot elektrisch Dafje. De nu gesloten autofabriek in het zuiden des lands kan die gemakkelijk maken maar autofabrikanten willen graag veel winst en dat kan des te beter op dure vervoermiddelen. Het autoverkeer vermindert bij afschaffing van de kilometervergoeding en files worden grotendeels verleden tijd. Die vergoeding valt beter te besteden aan hulp bij verhuizing dichter bij de werkplek. Op racecircuits zou je Ferrari's en Lamborghini's moeten kunnen huren, terwijl miljardairs afgeroomd worden richting Schatkist en niet langer ogen uitsteken of baas spelen. Er wordt veel onnodig werk verzet, ook in de horeca sector waar de eigenaar net als vele anderen streeft naar een steeds grotere, duurdere, zwaardere, meer vervuilende automobiel. Op de stations dient er meer goedkope koffie aangeboden te worden, zodat ook de minima ervan kunnen genieten. Het voor hen toegankelijke domein is thans te beperkt doordat de bestuurders alles afstemmen op "normale" mensen. De NS doet er goed aan om een derdeklas tarief in te voeren voor de vroege en late daluren, zodat de drukte gespreid wordt. Korting geven aan stellen is uit den boze, want de alleengaande heeft evenveel recht op een goedkoop kaartje. In verschillende buitenlandse steden is het openbaar vervoer inmiddels gratis. De kosten daarvan kunnen gedekt worden met een hogere benzineprijs. U kunt daarop weer besparen door een kleinere auto te nemen die ook wel honderd km/uur kan of beter 30m/sec op de autoweg, 10 m/sec in de straat en dit aan te geven waar nu de middenstreep ligt met de romeinse cijfers XXX, soms in een gevaarlijke bocht XXx, X bij gemengd verkeer, op het fietspad V. Immers zijn kilometers en uren prima om te overbruggen afstanden mee weer te geven, maar meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. 
En de dieren onder controle van de mens? Die moeten gegund worden om tenminste drie seconden achtereen voluit te rennen, vliegen of zwemmen in een natuurlijke omgeving. Zo wil het de beschaving. 

Geen opmerkingen: