In Amsterdam brachten buitenlandse toeristen en mensen uit de provincie een sjouwcultuur. Met telkens even uitrusten op een terras van de horeca, die zich weinig onderscheidt van wat bij Appie en de anderen van de bijna monopolie te krijgen valt. Dat leidt bij de juichende cafébazen tot een tekort aan ondergeschikten, aan personeel voor bediening. Want bediend worden willen de mensen nu het huis vol staat en de steeds grotere, zwaardere, duurdere auto niet harder mag dan 30 m/sec. (Straks misschien maar 20 op buitenwegen en in de stad bij gemengd verkeer 10, aangegeven met het romeinse cijfer X waar nu de middenstrepen liggen. V op het fietspad ter wille van slingerende scholieren en anderen. Namelijk de toeristen die niet aangereden willen worden als zij zich soms gedragen gelijk de reeën te Zandvoort bij het oversteken. ).
Bediend dus op het terras, door adviseurs, de sociale opvang, de voedselbank in plaats van zelf bij te scharrelen en sommigen gaarne door jongens uit Parijse achterbuurten. Voor en na het terras zal er grote vreugde te genieten zijn bij naakten, die er nu nog niet zijn. Alsook aan bijpassende fonteinen. Er is plaats genoeg als verwijderd worden de beelden waarvan je geen prent wilt. Ooit zal er misschien een multimiljonair van zijn overmatige geld af willen met opdrachten aan beeldhouwers die echte expressie vermogen uit te drukken in hun werk. De rijkaard mag desnoods afzien van zijn alweer prijzigere bolide, die na enkele jaren sporen van roest vertoont en van zijn rolex die tot aan het uur van zijn dood de tijd aanwijst. Doch die hij niet zichtbaar hoort te dragen wegens kans op voortijdig heengaan door een roofoverval. Och, een iets kleinere auto voor heel het volk bespaart genoeg om drie keer duurder vlees en melk te betalen, het kalf dan bij moeder koe te laten. En dan hebben we met zo hogere beschaving ook wel iets over voor goede beeldhouwers. Wel oppassen dat we geen Dagobert D. gepresenteerd krijgen, ofschoon die leeft in de harten daar te Amsterdam.
Moeten die beelden blank zijn? Wie goed nadenkt weet dat racisme op grond van huidskleur veelal onzin is: Het kleurtje maakt op zich nauwelijks tot niet uit, net als bij kleding, maar het zijn de cultuurverschillen. Daarom worden er ook hier en daar standbeelden weggehaald. Is zo 'n beurt nu ook aan de Wilhelmina op het paardje voor de poort van de Universiteit van Amsterdam? Het mens liet de indo's toch bejegenen als tweederangs. Maar die universiteit is nu niet meer zo rood en regenten spelen er de baas: anti-kapitalisten mogen er geen nieuwe economie ontwerpen zonder miljardairs en het Quote-lijstje. Want die stoppen kunst in hun eigen afgesloten optrekje en als de serieuze liefhebber van schoonheid wil aanschouwen vragen zulke rakkers entree. Dan toch liever door de stad sjouwen voor verrassende ontmoetingen waarmee je op de foto wilt.
Passen er op het kale dak van het ronde gebouw op het Museumplein beelden? Dat zou kunnen met uitbeelding van naakte sporters en een voetballer uithalend voor een formidabel schot zal vrij uniek zijn. Fijn lijkt ook uitbeelding van een balletpassage. Dat plein heeft hiaten: halverwege de oostzijde is er ruimte voor een grote moskee als zwarte kubus op paaltjes, mooi contrasterend met het groene gras en de witte Badkuip. In de hoek bij het Concertgebouw graag een Psalmenhuis, van roestvrij staal en glas als naar boven gevouwen handen. De melodieën van de psalmen en de nederlandse berijming zijn van wereldklasse. Voorts nog een trapmuurtje tegen het zwarte hek van het consulaat in de vorm van een grote erker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten