Als asielzoekers zich aanmelden in Nederland is het zaak om deze mensen goede bijstand te bieden. Veelal ontbreekt het hen aan overzicht, komend uit een onveilige situatie, van de mogelijkheden tot normale ontplooiing in de verschillende landen buiten dictaturen. Vaak horen zij geruchten en halve waarheden. Bij ons arriverend dient de opvang hen dan duidelijk te maken dat onze hulpverlening niet primair bedoeld en gericht is op individuele materiële lotsverbetering maar beoogt zelfstandige ontwikkeling in vrijheid en dat niet opgeschort of belemmerd door eerst een onnodige taalbarrière te moeten nemen. Wel met stimulering door zonder uitstel algemene scholing, specifieke opleiding, stages toegankelijk te maken. Bewust is te vermijden dat de arbeidsmarkt in Nederland voor hen geopend wordt, met allerlei negatieve gevolgen zoals het drukken van het loonpeil, indien in het land van herkomst en in omringende verwante naties meer behoefte is aan geschoolde krachten en daar op in te spelen valt.
Dit betekent dat de opvang van asielzoekers in het algemeen een tijdelijk karakter zal hebben. Met automatisch tot gevolg het niet voorrang verlenen tot permanente huisvesting. Dit zeker niet, zoals thans wel gebeurt, in volle steden met een tekort aan woningen voor wie daar actief betrokken zijn in productieproces en dienstverlening. Hierbij past een verantwoord logisch financieel plaatje: Bijv. syrische vluchtelingen kunnen opgevangen worden in een met nederlands geld te bouwen stad in Jordanië vlak over de grens. De streken aan weerszijden ervan zien er grotendeels hetzelfde uit en een eventuele toekomstige aanpassing van de grenslijn zal niet moeilijk zijn. Daar vinden die syriers bekende taal en cultuur, minder welvaart maar ruimere ontplooiingskansen. Voor onze Schatkist is dit voordeliger -en haalbaar gelet het begrotingsoverschot- dan duur bijbouwen in Nederland en er zal geld zijn om uit Syrie politieke gevangenen vrij te kopen, desnoods via omkoping. Dissidenten in het buitenland interesseert een kwaadaardig regime doorgaans niet zoveel. Bovendien kan er geld besteed worden aan registratie der daders ter vervolging. Dat leidt waarschijnlijk onmiddellijk tot vermindering van marteling.
De wet stelt strafbaar wie een kind zonder geldige reden van zijn moeder afhoudt. Een kind loopt soms wel van huis weg maar overschrijdt nagenoeg nooit uit zichzelf landsgrenzen omdat het geen weet heeft van internationale toestanden. Daarom is het fout na te laten de verantwoordelijke familie en staat van een "vluchtende" jeugdige op te sporen ter hereniging. DNA onderzoek kan daarbij helpen en verplichte wereldwijde DNA-registratie is nodig om sancties te kunnen nemen tegen overbevolking welke vervelende migratiestromen veroorzaakt en zeer schadelijk is voor flora en fauna. Geschat wordt dat de gevluchte Oekraïners in Nederland nu wel terug kunnen naar tenminste het westen en noorden van hun eigen grote land, hetgeen voor scholieren positief uitpakt met minder achterstand door een taalbarrière. Weigeren klein risico te lopen is tamelijk unfair jegens dienstplichtigen, etc. Ons standpunt is dat het geen oorlog waard is wie in het zuidoosten de politieke lakens uitdeelt en wij willen ook geen herintroductie van de plofkip.
Van groot belang is dat dubbele nationaliteit onmiddellijk afgeschaft wordt, al hoeft overgang ervan niet te ingewikkeld zijn; waarbij balans van in- en uitgaande migratie gunstig is. Als puur discriminerend is te kwalificeren en nota bene verboden volgens de Grondwet om de ene persoon dubbel stemrecht, in twee landen, te geven en een ander niet. In ruil voor het verblijf van een half miljoen marokkanen ware overeen te komen stichting van een nederlandse vestiging tegenover de Canarische Eilanden met rondom enge tienduizenden vierkante kilometers te ontwikkelen nu kale woestijngrond. Want voor hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost kunnen ginds drie prachtige metropolen verrijzen waarvan de eerste het nederlandse Rijk vergroot (anders wil er niemand naar toe), de tweede weg te geven is aan Marokko en de derde aan de West-Saharanen. Een win win situatie en indertijd trokken reeds de Vandalen die kant op al kwamen zij niet zo ver. Onlangs stonden de inzendingen op een planologische prijsvraag bol van intensiveringen ten behoeve van de mens terwijl de suggestie om een tijger- of groot wildreservaat te creëren langs de noordelijke dijk van de Flevopolders genegeerd werd. De Haagse politiek behelst in de praktijk tot dusver versnelde bevolkingsgroei. Waar Albert Heyn wel blij mee zal zijn en de baas nog meer centjes kan vangen. Dat de Partij voor de Dieren hieraan meewerkt door er nog een miljoen woningen bij te wensen is kwalijk uit oogpunt van niet-mensen.
De staatssecretaris voor asielzaken probeerde als wethouder de kleine buurtclub Big Ali Sportvereniging kapot te maken en slaagde daar in zoverre in dat de club al verscheiden jaren niet kan functioneren ondanks vele leden, sympathisanten en sponsors. Ondanks veroordeling door de Raad van State van het Gemeentebestuur in een klein financieel geschil steunde partijdige Justitie te Amsterdam de kwaadstichter en weigerde gedane aangiftes te behandelen, wel wetend dat de vereniging geen geld voor een advocaat had om hun corrupte houding aan de kaak te stellen. Die persoon is na eerder de vrijheid van vereniging een trap te hebben gegeven nu ongeschikt en blijkbaar onbekwaam om de belangen op asielgebied goed en eerlijk af te wegen. Nog is er geen ontslag door de meerderheid der Tweede Kamer vanwege het baantjescarrousel waarbij je je soms beter kunt inhouden. Maar dat er gemarteld wordt in gevangenissen vergt van ons meer inspanning dan giften aan goede doelen: desnoods betalen aan de schurken voor vrijlating! en de Partij voor Mensen en Dieren mag hier flink op hameren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten