Honderd jaar geleden werd er in Amsterdam redelijke aandacht besteed aan het uiterlijk van de stad. Thans plaatst men monsterlijke beelden van honden en kiest lomp beton in talrijke, vaak niet zo nodige viaducten. Waar vind je een fontein met mooie naakten? De huidige burgemeester blijkt niet bekwaam om de hoofdstad te verfraaien, houdt het grote gebouw op de Dam ontoegankelijk en weet niet te sturen naar minder drukte zonder nieuwkomers die niet bijdragen aan de centrumfunctie. Er ware een klein college van bouwmeesters te installeren.
Die zorgen voor het schrappen van de overbodige Zuid-As tunnel, hetgeen een paar miljard euro vrijmaakt voor nuttiger dingen. Tunnels zijn gevaarlijker dan open wegen en binnen Amsterdam hoeft niemand honderd te rijden, want met 20 m/sec kom je er ook en is het veiliger. Bij gemengd verkeer in de straat maximaal 10 m/sec en op het fietspad 5 m/sec. Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. Met de romeinse cijfers V, X, XX, XXX en in gevaarlijke bochten Xx ter plaatse van de middenstreep zijn er minder borden nodig en krijg je beter overzicht. Asfalteer slechts doorgaande rijstroken. En voer de semi-Doorloper metro in met lus Bijlmer plus gebruik van het NS-spoor Sloterdijk-CS-Muiderpoort-Amstelstation.
De betonbaronnen kregen het voor elkaar om zeer duur in de klei van de Haarlemmermeer een kilometerslange spoortunnel te maken terwijl de autotunnel maar een paar honderd meter lang is. Je ziet uit de trein niets van het unieke vliegveldlandschap en te Rotterdam niets van Europa's belangrijkste rivier. Bij de NS zijn ze niet zo slim om stoptreinen te bundelen in plaats van stipt om het halve uur te rijden zodat de capaciteit vergroot wordt. Den Haag wordt thans met een overbodige tunnel onder de grazende koeien voorbijgereden.
Zonder nog meer tunnel is er geld voor een ARK op het water bij het Centraal Station, waar wetenschappers trachten oplossingen aan te dragen voor internationale problemen. Met steun van bezoekende politici en publiek en zo komt Amsterdam op de wereldkaart. Op het Museumplein is plek voor een grote zwarte kubusvormige moskee op pootjes, fraai contrasterend met het groene gras en de witte Badkuip. In de Bijlmer west of oost van het station een kathedraal voor allerhande gelovigen en uitvaarten van roestvrij staal en glas in de vorm van naar boven gevouwen handen? Boven het parkeerterrein bij de Bosbaan een hondenpaleis waar deze roofdieren kunnen rennen, snuffelen, blaffen en bijten; niet langer klein wild op- en verjagend. Station Zuid uitbreiden voor het sociale en culturele met een houten piramide daarop?
En niet primair een slavernijmonument maar liever een sabbatsdorp op de duizend meter hoge Tafelberg met aangenaam klimaat in Suriname. Dat vermindert het pinaren ginds. Ook scholieren kunnen ernaartoe om de tropen te leren kennen. Vier weken daar weegt op tegen twee maanden thuis in de klas en bezie zo het financiële plaatje. Voor hetzelfde geld dat verdichting van de Randstad kost kunnen tegenover de Canarische Eilanden op kale woestijngrond drie prachtige metropolen gebouwd worden, waarvan de tweede weg te geven is aan Marokko en de derde aan de West-Saharanen. Eentje met nederlandse wetgeving, want anders wil er niemand naar toe; vergroting van het Rijk dus. Misschien te beschouwen als ruil voor verblijf van een half miljoen marokkanen in Nederland. Rem uitbreiding van de Vrije Universiteit bij de drukke Zuid-As en begin ginds iets. Ook rondom met groen gedrenkt in afvalwater, beesten, tuinbouw, een plantage zonne-energie. En gondels op vijf meter boven vrij maaiveld; slechts auto's op het race-circuit. Hoe inventief in het NL volkje?
Dat grote gebouw op de Dam is geschikt voor beraad en besluit der burgers van republiek Nederland, waar nu nog feitelijk, maar niet gekozen, staatshoofd Rutte van de partij Voor Verschil en Druk op de minderen zijn "koning" als een hondje aan het lijntje heeft. Ook Engeland en België hebben helaas een hondkoning dienstig voor de piramidale maatschappij. De oranjeklanten mogen hun schoolgeld terughalen omdat het onderwijs in gebreke bleef over de essentie van de Europese Unie. Die is geformuleerd in de preambule der Verdragen met gelijkwaardigheid van een ieder plus ieders plicht om dat gestalte te geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten