zaterdag 20 november 2021

eeuwigheidszondag


Joa, Ie bin t, Jeso, dei op mi wacht
as bloud stopt stroomm, liekt komm duuster nacht.
Joen vrede kriegn den wol ik geern,
bi joe in Paradies verkeern. 
Doar blui ik op, vot is zuchtn;
aan Scheppers toafel dailn wi vruchtn.
Zo trek mien geest noar boomm;
loat nei lief God doar loomm.

                   Wi binn hier soam tau komm
                   te wiesn van haidn en fromm
                   eer aan Nanno as dei overliedt

                  Sien zörgn en pien gongn kwiet,
                  mit ook ol lief an sied;
                  kloar veur inhoaln as koornveld mit schoomm

                  Joa HERE God hierboomm,
                  lu aal zel Joe ja loomm
                  den Ie voa geemm ons hemelse tied.
                                                        melodie Jachtcantate, Bach
 
        Kom, Jeso, kom; mijn lijf zo moe wordt;
        de kracht verdwijnt, het oog krijgt staar.
        Uw vrede d' hemel op mij uitstort',
        op Aarde 't pad wordt mij te zwaar.
        U borgt de waarheid en het leven;
        van ganser harte dan
        wil ik aan U mij geven.

        Wilt u mij sluiten in Uw handen,
        dan zeg ik: Wereld, goede nacht.
        Want aards bestaan legt God aan banden;
        heeft voor mijn ziel nieuw' plek bedacht.
        Die moet nu bij zijn Maker wezen;
        waar Jeso is, mij helpt;
        verlost van alle vrezen.
                                              vertaling J S Bach 229

                           Here God, doe het laatst zijn
                           dat engelen gracieus en rein
                           mijn ziel ten hemel dragen. 
                           Uw oog griff' in 't geheugen fijn
                           waar 't lichaam slaapt nu zonder pijn,
                           rust na de strijd en plagen.
                           Totdat de jongste dag aanbreekt
                           waarop Gij tot de doden spreekt:
                           Kom uit het graf zoals Mijn zoon,
                           de overwinnaar op de troon
                           van alle Rijk, het Woord verbreidt, (O.T.)
                           het Woord verbreidt (N.T.)
                           Ik ben uw God in eeuwigheid.
                                                         (naar Joh. Passion)

Ons HEERE haolt Zien schoapm
noar gruin land aan gras riek
hai woakt en zel nait sloapm
of dag of nacht negliek

Op scholder neemt hai lammer
ofdwoald en hoast oet zicht
Zo stopt God ons gejammer
en helpt ook t' zwanger wicht

Kom den wel mui van geest is
noar Christus, droag Zien woord
Zien stok en woar getuugnis
drieft joe noar hemelpoort

     (de groninger verzen overgezet uit het futhark)

Geen opmerkingen: