de horizon verbreden
Een goede financier maakt eerst de nodige rekensommen voordat hij aan bouw van een miljoen huizen begint. Dit is helaas niet het geval bij het kabinet en niet bij het Centraal Planbureau, althans wordt er niet van gehoord zodat discussie zou kunnen volgen. Zelfs de Partij voor de Dieren wil dat miljoen er in vol Nederland bij hebben, bewerend dat er nog genoeg onnodige akkers over zijn en allesbehalve zorgzaam voor wat de wilde fauna behoeft. Ergo kunnen de media wellicht de lacune opvullen, uiteraard zonder alteveel nationalisme; culturele verschillen binnen een natie zijn tegenwoordig vaak groter dan tussen landen. Hoe maak je van een kaal stuk woestijn een aangename omgeving voor mens en dier?
Er wordt in gortdroge hete klimaten thans veel gebouwd in mediterrane stijl met half open huis en een groene tuin. Die dan wel besproeid moet worden, hetgeen indirect uitstoot van ongewenste stoffen meebrengt. Of men zet er wolkenkrabbers en -krabbertjes neer met binnen elektra vretend klimaatje, terwijl het buiten wegvluchten is uit de brandende zon.
Beter lijkt het om compact, niet al te hoog te bouwen met deels overdekte binnentuinen, waarbij naast en onder er ruimte ook voor viervoeters zal zijn. Vogels dienen terecht te kunnen in geboomte en onder dakpannen of zo.
Verdichting van de nederlandse Randstad kost drie keer meer dan stichting van een metropool tegenover de Canarische Eilanden. Bijvoorbeeld in ruil voor permanent verblijf van marokkanen in ons land vergroting van het Rijk met die stad en een 40.000 vierkante kilometer met afvalwater te ontwikkelen woestijngrond voor recreatie, tuinbouw, vangst van zonne-energie, wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk voor plant en beest. Onder NL-wetgeving, want anders wil er niemand naar toe. Voor hetzelfde geld dat besteed zou gaan worden aan ongewenste verdichting hier kunnen ginds drie prachtige metropolen verrijzen, waarvan de tweede weg te geven is aan Marokko en de derde aan de West-Saharanen. Een win win situatie dus voor een wijde omgeving. Men zal er kunnen zwemmen in grachten met atlantisch water, maar is er ook splinternieuwe architectuur mogelijk? Vervoer kan gebeuren met gondeltjes op vijf meter boven het maaiveld en met terreinwagens voor grote stukken, ook naar een racecircuit voor de liefhebbers. Rest het bedenken van fraaie gevels en daken, want binnen zal er de gebruikelijke variatie aan kamers en zalen zijn. Welk materiaal is beschikbaar, vooral uit de omgeving? Wil men vrolijke kleuren of statig beige en wit? Hoe zien de raampartijen er uit? Uiteraard valt er per wijk onderscheid te maken doch het geheel dient toch liefst eenzelfde stijl uit te stralen.
Nu wil het geval dat de Vrije Universiteit te Amsterdam door atheïsten ontstolen is aan de christelijke achterban. Mogelijk lijkt een nieuwe universiteit voor hen met accent op het Nieuwe Verbond (Nieuwe Testament) tussen Maker en mens op de hoek van wad en Eems. In een stadje alwaar ook vliegveld Eelde naar toe te verplaatsen is. Hoewel het voor regionale autonomie allesbehalve gewenst is dat de stad Groningen dichter bij Den Haag komt te liggen is er wel sprake van een drie miljard euro voor een snellere treinverbinding. Wel, dat kan non stop vanaf Groningen via Leeuwarden en Stavoren, Enkhuizen over een opgespoten wal in het voor vogels en vissen overmatig grote IJsselmeer, waarachter ruimte voor groot wild. Laat de trein bij een drenkplaats even langzaam rijden. Aan het noordelijke eindpunt bij het verplaatste vliegveld die nieuwe architectuur uitproberen? Elektrische toestellen maken een baan midden in de stad mogelijk, net als in Eilat, heerlijk. Een ietsje bouwen boven een stukje wad moet kunnen en Rottum ware te vergroten voor een ecologische badplaats in een groene zone tot aan de Drentse hoogvenen.
Komt men per trein terug uit Zwitserland dan valt op hoe klein bij ons dikwijls de huizen op het platteland zijn en een armelijke aanblik vertonen. Er zit nog voor honderd miljard gas in de groninger bodem, dat bruikbaar is om compleet nieuwe dorpen op terpen te stichten met beneden vee of zaak, dan een woonlaag en erboven opa en oma alsook gasten. Beton is niet erg duurzaam en misschien valt er bij de zout opduikingen bouwsteen te winnen of anders is dure import van de mooie roze kalksteen uit Judea niet slecht. Daarmee zijn ook pilaren te maken onder een enorm rood boerendak bij Nieuw Statenzijl (meditatiecentrum), te voet bereikbaar uit Nieuwe Schans. De art deco en eerdere stijlen hebben een nogal massief karakter, zodat iets ranks te bedenken valt. Dus hier uitproberen voor grotere versies op kale randen van de oceanen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten