dinsdag 28 december 2021

tien meter per seconde

   veiliger
                                         De nieuwe gemeenteraad straks over een paar maanden zal er goed aan doen om 30 km/uur in de stad te laten vallen. Want kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken, maar meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd. De hele wereld kan toe naar 10 m/sec in de stad bij gemengd verkeer en 5 m/sec op het fietspad, waar slingerende scholieren rijden en zo. Op buitenwegen dan 20 m/sec en 30 op de autoweg = 108 km/uur, toch redelijk? Er moeten publieke racecircuits komen met dunne boompjes langszij, waar een jaar later de beschadigde exemplaren vervangen worden. 
30 km/uur en elders 40, 55, allemaal niet strak te doen omdat de snelheidsmeters vaak iets afwijken en een leeg stuk straat de voet in beweging zet. 
10 m/sec kan op het wegdek aangegeven worden waar nu een middenstreep ligt met het romeinse cijfer X; op het fietspad V, buiten de stad XX of soms XXx, enz. Bij een gevaarlijke bocht kunnen de tekens aangepast worden en dat valt wellicht beter op dan een bord aan de zijkant van de weg. De fabrikanten kunnen een standaardmeter voor die snelheden, evt. met begrenzing inbouwen.
Alleen doorgaande routes dienen geasfalteerd te worden; inritten, afslagen kunnen met ander materiaal aangegeven worden. Zo valt ook de hoeveelheid kunstmatige verharding waarschijnlijk te verminderen. Dat is onder meer nodig bij de in dit opzicht ietwat achterlijk lijkkende Vrije Universiteit. 
Voorts valt een verkeerstetraëder in te voeren, een viervlak met twee groene en oranje driehoeken. Die kun je vast opstellen bij een rotonde of draaibaar boven een oversteekplaats.
Een groot probleem is de statuskwestie: weerspiegelt mijn auto wel mijn maatschappelijke hoge positie? Is het fijn dat het plebs niet de dure Mercedes taxi kan betalen? Bij import van automobielen, trams, treinen, elektrische bussen uit China zoals op Schiermonnikoog, vloeit er heel veel geld aan loonbelasting en sociale verzekering in vreemde schatkisten. Daarom mag eigen productie nominaal duurder uit vallen en hoeven lijdende varkens in de bio-industrie niet voor evenwicht op de betalingsbalans te zorgen. De gemeente Amsterdam is al groot en machtig genoeg om zeg een vergroot elektrisch Dafje als taxi te laten bouwen en rijden. Meteen geschikt voor bijna automatisch 10 m/sec in de stad (en die akelige over het fietspad scheurende halve "auto's" wegconcurrerend). 

Geen opmerkingen: