Kilometers en uren zijn prima om te overbruggen afstanden mee uit te drukken. Meters en seconden passen beter bij remweg en reactietijd.
5 m/sec op het fietspad spaart slingerende scholieren; voor gemengd verkeer op straat kan 10m/sec gelden. Op provinciale wegen met geboomte en tegenliggers 20 m/sec. En een maximum van 30 m/sec op de autowegen? Die zijn dikwijls aangelegd voor 60 m/sec maar laat dat alleen gebeuren op meer racecircuits.
De romeinse cijfers V en X helpen ter plaatse van de huidige middenstreep om zulke snelheden aan te geven en bij een scherpe bocht valt gemakkelijk van XX over te gaan naar Xx of X.
Gebruik asfalt alleen voor doorgaande rijstroken en geef afslagen, inritten aan met klinkers of tenminste ander materiaal.
Handig is wellicht een verkeerstetraëder met twee oranje en twee groen vlakken, opgehangen aan een zijde bij een oversteekplaats draaibaar of op de rotonde vast. Als je het ding ziet weet je wel wat het betekent.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten